SportSET

Test opon szosowych Bontrager R3 28c

Test opon Bontrager R3 28c

Witamy w kolejnej odsłonie bloga poświęconego oponom szosowym. Wiosna w pełni (tak mówią), na świecie jeden za drugim rozgrywają się szosowe klasyki. Właśnie ochłonęliśmy po pasjonującej wygranej Michała Kwiatkowskiego i Paris-Roubaix. I tak się zastanawiamy w co obuć-by maszynę na wyścig taki. A może opona szosowa Bontrager R3? Opona reklamowana jest jako codzienna opona do jazdy szosowej. Czy to oznacza, że trzeba na niej jeździć codziennie i tylko po szosie? Zobaczymy…

Protokół testowy

Nasze recenzje powstają z myślą o sytuacjach możliwie najbardziej zbliżonych do życiowych. Piszemy je po testach obejmujących jazdę codzienną (dojazdy do pracy i wycieczki, w tym wycieczki rodzinne), a także sportową. Tutaj zaliczamy solidne treningi mocy, szybkości i wytrzymałości, a także ustawki, gdzie prędkości średnie mocno zbliżają się do 40 km/h. Nie stronimy od jazdy po bruku, kocich łbach ani trudnym asfalcie. Nie unikamy polnych dróg.

Wszystko to przy niesprzyjających wiatrach Mazowsza….;-) Opony szosowe Bontrager R3 testujemy przy ciśnieniach dobranych do masy zestawu kolarz+rower (u nas to ok 95 kg), a wyliczamy je za pomocą tego kalkulatora. Dla każdego kompletu opon szosowych testy przeprowadzamy dla dwóch skrajnych ciśnień, tj. – niskiego – obliczonego na mokry szuter, a następnie wysokiego, obliczonego na suchy asfalt. Rower testowy to Trek Emonda SL6 na hamulcach szczękowych, wyposażony w fabryczne koła Bontrager Race o niskim profilu i szerokości wewnętrznej 17 mm. Wszystkie testowane przez nas opony szosowe mają rozmiar 28c – uważamy go za najbardziej odpowiedni na polskie drogi, o czym pisaliśmy w poprzedniej odsłonie bloga o oponach.

 

Jak to się zakłada i zdejmuje?

 

Bardzo prosto. Do założenia nie potrzebujesz łyżki – opona szosowa Bontrager R3 pięknie ułoży się na całej długości obręczy, a ostatnie kilkanaście centymetrów spokojnie nałożysz dłonią. Przy pompowaniu ranty ładnie wskakują, a na zakończenie całość prezentuje się harmonijnie. Opona jest okrągła i smukła, bez efektu „balonu” tak znienawidzonego przez kolarzy szosowych. Tutaj też pomału widać zamysł projektantów – powierzchnia opony nie jest jednolita i każda z części ma swoją funkcję.

Zdejmuje się łatwo, chociaż podważenie dobrze spasowanych rantów wymaga wyczucia, żeby nie przeciąć dętki.

Niskie ciśnienie

 

Dla naszego zestawu testowego wyliczone ciśnienie wynosi 4,12 i 4,38 bara na przód/tył. Jest to znacznie poniżej zalecanego przez producenta 5 barów i zaczynamy się zastanawiać nad zmianą kalkulatora… Ostatecznie ustaliliśmy niskie ciśnienie na 4,9 i 5,3 przód/tył. Opona szosowa Bontrager R3 leci bezproblemowo przez wszystkie nierówności. W końcu to „dwudziestkaósemka”. Tak powinno być. Jazda daje duże poczucie kontroli i pewności przy styku z każdym rodzajem nierówności. Do gładkich powierzchni śmiało przykleja się gładki pasek środkowy. Przejazd przez łagodne łuki bez względu na prędkość przebiega przy pełnej kontroli. Bardzo podobnie do opon szosowych, które oferowane są jako wyścigowe. Rower z łatwością pokonuje nierówności regularne i nieregularne – kostki brukowe, smugi dylatacyjne i pęknięcia na wszelkiego rodzaju nierównościach. Przy jeździe na stojąco opona Bontrager przednie nieznacznie się płaszczy, ale nie czuć, że jest szansa na dobicie jej. Niby nic nas nie zaskakuje. Do momentu testu zwrotności. Polega on na dynamicznym pokonywaniu szykany, która jest wyłożona polbrukiem. Tym razem również warstwą piasku. Tester nie mógł w to uwierzyć. Ta opona Bontrager R3 skręca jak po szynach. Przejście między gładkim paskiem a bieżnikiem przy zmianie kierunków jest niezauważalne. Nie czuć żadnego spowolnienia. Za to czuć, że mamy dodatkową kontrolę. I gdyby nie korby, to jeszcze by się coś docisnęło w zakręcie. Kolejne miłe zaskoczenie pojawia się, kiedy droga prowadzi przy budowie. Maszyny budowlane naniosły sporo piachu, który przez ostatnie deszcze dodatkowo zmógł. Na „eR-Trójce” nie robi to najmniejszego wrażenia. Śmigamy przez zabrudzenia poprzeczne i podłużne, a kiedy ponownie docieramy do czystej kostki brukowej, w bieżniku nie ma śladu po poprzednich atrakcjach.

Wysokie ciśnienie

 

Nasz kalkulator podpowiada, że wysokie ciśnienie dla zestawu to 5/5,4 bara na przód/tył. Czyli w zasadzie to samo, co uznajemy za ciśnienie niskie. Oczywiście pokłócimy się z tym kalkulatorem na osobności, a póki co powiemy tylko, że nie ma potrzeby, żeby to ciśnienie podnosić. Zastosowany przez producenta układ bieżników doskonale sprawdza się przy poprzednio napompowanych wartościach. A podnoszenie ciśnienia tylko pogarsza zachowanie na nieregularnych nierównościach. Pamiętajcie, że wartości te powinny być dobierane do masy Waszego układu – kolarz+rower.

 

WERDYKT

 

Opona Bontrager R3 sprzedawana jako „codzienna na asfalt” jest bardzo szybka, w zasadzie tak szybka jak opony wyścigowe, co potwierdzają testy laboratoryjne oporów toczenia. Jest na co dzień i bardziej niż na co dzień. Pojeździsz na wycieczki, trening i ustawki. Na zawody? Proszę bardzo. Na Gran Fondo po polnych drogach? Nie ma sprawy.  Jest na asfalt i tutaj nie zawodzi. Swoją wszechstronność pokazuje również w innych warunkach. Piasek na asfalcie? Woda na asfalcie? Szuter? Droga polna? Ubita? Z luźną nawierzchnią? Nasz klient nasz pan. I dodatkowo pan wszystkich możliwych nawierzchni. Albo pani. Opony szosowe typu all-round, na wszystkie nawierzchnie i na wszystkie pory roku źle się kojarzą. Jednak ta z powodzeniem łamie te stereotypy. I jeśli gdzieś są jakieś kompromisy, to ich po prostu nie czuć.

Jeśli kupujesz sercem – zauroczy Cię romantyczna wizja przejechania całej Polski na jednym zestawie opon Bontrager R3.

Jeśli kupujesz głową – docenisz to, że ta opona spełni Twoje wymagania w każdych warunkach. I co najważniejsze nie tylko na prostych, ale przede wszystkim w zakrętach. Bezpieczeństwo i kontrola.

Jeśli kupujesz okiem – Możesz na początku nie rozumieć po co w oponie szosowej taki bieżnik. I to aż tak widoczny. Myślisz, że jest duży? Hmmm… Wyobraź sobie jak wygląda w rozmiarach 30 i 32 c;-). Ale to właśnie ten bieżnik daje Ci przyczepność w zakrętach, odprowadza wodę i wgryza się w polną drogę. Poczekaj, aż zobaczysz jak sobie radzi.

Jeśli kupujesz portfelem – tutaj w zasadzie wybór dokonuje się sam. Takie cechy za takie pieniądze? Tyle szybkości i pewności? Milion przyczepności za grosze. A dokładnie za 179 złotych za sztukę. Świetna okazja. Polecamy!!!

Po opony na Koło!

Całą gamę opon do rowerów szosowych marki Bontrager i Pirelli znajdziesz w naszym sklepie internetowym i stacjonarnym.

Przyjedź do nas!

Ustalimy na co pozwala Twój rower i jak Ty chcesz go używać.

Wybierzemy oponę szosową, która spełni Twoje oczekiwania, da Ci poczucie bezpieczeństwa, komfort i prędkość.

A bez względu na to, czy chcesz mieć mleko, czy dętkę, dobierzemy Ci właściwe ciśnienie.

Do zobaczenia w SportSet na doborze opon!!!

Powiązane posty