Geometria roweru szosowego
Nie bój się wyścigowej szosy
- Dzisiaj przybliżymy Wam główne różnice w geometrii rowerów szosowych ze stajni Treka oraz postaramy się ułatwić wybór roweru odpowiedniego dla Was.
- Po cichu mamy również nadzieję na odczarowanie geometrii wyścigowej, która w dzisiejszym wydaniu daje olbrzymie możliwości ustawień dla szerokiego grona odbiorców. Naprawdę szerokiego – nie tylko młodych i gibkich.
Rower wyścigowy a wycieczkowy
- Trek, jak wielu producentów, oferuje geometrie typu endurance oraz wyścigową. Rowery Endurance produkowane są po to, aby umożliwić użytkownikom jak najbardziej zrelaksowaną pozycję w celu pokonywania długich dystansów bez konieczności przyjmowania „agresywnej” wyścigowej pozycji.
- Rowery wyścigowe nastawione są na zapewnienie maksimum efektywności i umożliwiają przyjęcie bardzo niskiej pozycji korpusu w celu zminimalizowania oporów powietrza.
- Miarą typu geometrii jest stosunek Stack/Reach, czyli wysokości ramy (mierzonej w pionie od wkładu suportu do wierzchołka główki ramy) oraz zasięgu ramy (mierzonego w poziomie od wkładu suportu do wierzchołka główki ramy). Otrzymujemy wtedy liczbę w zakresie od 1,33-1,55 w zależności od producenta oraz typu ramy.
- Wartości wyższe świadczą o możliwości przyjęcia pozycji wyprostowanej (kąt tułowia względem płaszczyzny poziomej powyżej 45 stopni), a niższe pozycji bardziej pochylonej (kąt poniżej 40 stopni i mniej).
Sztywność a komfort
- Sztywność jest kolejnym parametrem uwzględnianym na etapie projektowania. Rowery wyścigowe standardowo charakteryzują się wyższą, przez co efektywniej przekazują każdy wygenerowany przez kolarza Watt.
- Szosy Endurance, budowane z myślą o komforcie, projektuje się tak, aby rama przyjmowała na siebie jak najwięcej nierówności.
- Ten tradycyjny podział staje się jednak coraz mniej ostry wraz z wprowadzeniem nowoczesnych włókien karbonowych oraz wspomaganych komputerowo technologii ich łączenia.
- Wybór roweru Endurance nie oznacza, że będziemy mieli poczucie siedzenia na „makaronie”, a szosa wyścigowa nie daje już wrażenia siedzenia na kowadle.
Emonda, czy Domane?
- Wybierając Emondę nie musisz rezygnować z komfortu. Włókno węglowe (OCLV 500 w modelach SL i OCLV 800 w modelach SLR) jest połączone w taki sposób, że wspaniale przekazuje Twoją pracę na tylne koło. Czy stoisz, czy siedzisz, na płaskim, czy pod górę, Emonda przyjmie wszystko i natychmiast zamieni na prędkość. Ale zarówno widelec jak i tylne widełki bardzo dobrze tłumią drgania z podłoża i wybierają wszystkie nierówności.
- Emondę można wyposażyć w opony 28c. Jeśli wybierzesz opcję bezdętkową, znacznie podniesiesz komfort użytkowania przy każdej prędkości. Sztywna Emonda zapewnia duży komfort.
- Jeśli decydujesz się na Domane, otrzymasz rower, którego rama karbonowa wyposażona jest dodatkowo w system IsoSpeed. Umieszczone w sztycy i główce ramy elementy wybierają nierówności terenu dając jeszcze więcej komfortu i pewności prowadzenia.
- Oprócz klasycznych opon szosowych, możesz włożyć gravelowe do 35c, robiąc z Domane króla polnych dróg. I wszystkich dziur w asfalcie.
- Czy tracisz na szybkości? Trochę tak. Ale to Domane wygrało w tym sezonie Paris-Roubaix. To nie jest wolny rower.
Jaka pozycja?
- Ostatnia sprawa, która może Was interesować to pozycja.
- Na przykładach poniżej widzimy wstępną pozycję na Emondzie i Domane w rozmiarach 56.
- Rowery są bez fitingu w stanie „z pudła”. Widać, że oba umożliwiają przyjęcie dość zachowawczej pozycji z kątem tułowia w okolicach 48 stopni.
- W każdym przypadku możliwe jest zarówno podniesienie jak i obniżenie tej pozycji w zależności od potrzeb i możliwości użytkownika.
- W rowerach Treka wybierając szybkość nie tracisz na komforcie. A wybierając komfort nie tracisz na szybkości.
Zapraszamy do SportSet Rowery na Kole!!!
- Na wybór roweru szosowego zapraszamy na Obozową 95.
- Doradzimy Wam przy wyborze odpowiedniego modelu, a także dobierzemy najlepszy dla Was rozmiar.
- Jakość jazdy podniesiesz wybierając najlepsze dla siebie siodło w naszym programie testów siodełek.
- Optymalną pozycję dobierzemy na sesji bikefittingu.